25 oktober 2023

Commissariaat wijst video-uploaders op regels over o.a. zelfpromotie

Veelgestelde vragen op de website zijn geactualiseerd

Het Commissariaat voor de Media heeft de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met video-uploaders die onder ons toezicht vallen, maar zich nog onvoldoende aan de mediawettelijke regels houden. Naar aanleiding van de gevoerde gesprekken hebben we de veelgestelde vragen op de website geactualiseerd.

Uit de gesprekken bleek dat zelfpromotie één van de onderwerpen is waarover nog onduidelijkheid heerste bij video-uploaders. Veel uploaders doen aan zelfpromotie, zoals het aanprijzen van eigen producten of diensten en merchandising in eigen beheer. Zelfpromotie is een bijzondere vorm van reclame. Als uit de context niet blijkt dat het om zelfpromotie gaat, dan is de uiting niet voldoende herkenbaar als reclame. In dat geval moet de video-uploader duidelijk vermelden dat de video reclame voor zijn eigen producten bevat, zoals dat ook geldt voor producten of diensten van derden. Een overzicht van alle vragen en antwoorden, lees je bij de Veelgestelde vragen en antwoorden voor video-uploaders.

Uitleggen, waarschuwen en beboeten

Het Commissariaat voor de Media houdt actief toezicht op invloedrijke influencers. Dat wil zeggen: video-uploaders met meer dan 500.000 volgers op YouTube, Instagram en/of TikTok. In mei dit jaar meldden we al dat video-uploaders zich beter aan de regels moeten houden. Dat bleek uit een steekproef van het Commissariaat. Het Commissariaat heeft gesprekken gevoerd met uploaders uit de steekproef, die zich onvoldoende aan de regels hielden. Zo kregen deze uploaders de kans om overtredingen te herstellen en leerden ze hoe ze toekomstige overtredingen kunnen voorkomen. Mocht dit niet tot het gewenste effect leiden, dan kan het Commissariaat nadere acties ondernemen, bijvoorbeeld in de vorm van waarschuwingen of boetes.

Ook op Europees niveau aandacht voor influencers

Vorige week publiceerde de Europese Commissie de Influencer Legal Hub, met informatie over hoe influencers transparant kunnen zijn over reclame en commerciële beïnvloeding. Let wel: deze Hub gaat over algemene Europese regels, niet specifiek over regels uit de Mediawet.