Jongeren, nieuws en sociale media

Jongeren gebruiken voornamelijk sociale media om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld. Deze veranderde nieuwsconsumptie is blijvend: de mediaroutines die jongeren nu ontwikkelen, bepalen hun mediagedrag in de toekomst. Dat is één van de conclusies van het onderzoeksrapport ‘Een blik op de toekomst van het nieuws’.

Nieuwsmerken zijn echter nog terughoudend om aanwezig te zijn op sociale media. Dat heeft alles te maken met het huidige verdienmodel. Private nieuwsmerken verdienen aan abonnementen of recla­mes via hun eigen kanalen. Maar op sociale media verdient vooral het platform aan het nieuwsaanbod, niet de makers. Er ligt dus een grote uitdaging voor nieuwsorganisaties om jongeren toch te bereiken met op jongeren gericht journalistiek aanbod, zodat jongeren de waarde hiervan ervaren, en de journalistieke merken voeling houden met hun toekomstige gebruikers. Anders komt een belangrijke voorwaarde voor de vitaliteit van onze democratie – een pluriform medialandschap, waar meerdere onafhankelijke nieuwsredacties hun werk doen – in het gedrang.

Uit het onderzoek blijkt dat 78% van de jongeren sociale media gebruikt voor hun nieuwsgaring. Dat het nieuws hier automatisch voorbijkomt, speelt daarbij een belangrijke rol. De opstelling van veel jongeren is: ‘het nieuws vindt mij’.

Het hele nieuwsbericht over het rapport is hier te vinden.

Rapport Jongeren nieuws en sociale media Samenvatting Jongeren nieuws en sociale media