Over de Mediamonitor

De Mediamonitor en onderzoeksrapporten van het Commissariaat 

De Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media verricht jaarlijks onderzoek naar ontwikkelingen in de Nederlandse mediasector. De Mediamonitor geeft inzicht in de gevolgen van die ontwikkelingen voor de onafhankelijkheid en pluriformiteit van de media in het algemeen en voor de informatievoorziening in het bijzonder. 

Naast de Mediamonitor publiceren we ook jaarlijks het Digital News Report en verschillende andere onderzoeksrapportages.  

Opzet en methodiek 

Lees meer over het theoretisch kader, de opzet en de methode van de Mediamonitor. Ook is er een begrippenlijst opgesteld die begrippen toelicht binnen de context van de Mediamonitor. 

Theoretisch kader en opzet 

Methode 

Begrippenlijst 

Agenda (jaarlijks)

Juni: Publicatie Digital News Report Nederland
Oktober/november: Publicatie Mediamonitor  

Historie 

De Commissie Mediaconcentraties rapporteerde in april 1999 over de noodzaak van aanvullende regels met betrekking tot concentraties in de Nederlandse mediasector. De commissie kwam tot de conclusie dat er binnen het bestaande wettelijke kader voldoende regels zijn om schadelijke effecten als gevolg van concentraties in de mediasector te bestrijden. Wel beval de commissie aan de mediaontwikkelingen nauwgezet te laten volgen door een onafhankelijke instantie. Het kabinet besloot deze taak aan het Commissariaat voor de Media op te dragen. Op basis van een door het Commissariaat ontwikkelde opzet is de Monitor Mediaconcentraties mei 2001 van start gegaan. 

Tijdelijke wet mediaconcentraties 

Op 13 juni 2007 trad de Tijdelijke wet mediaconcentraties (Twm) samen met de bijbehorende Algemene maatregel van bestuur (Amvb) in werking. Deze wet was in werking tot 1 januari 2011.  

Wat was de wet Tijdelijke mediaconcentraties? 

De Twn bepaalde dat mediabedrijven over niet meer dan 35 procent op de dagbladenmarkt mochten beschikken. Aanvullend mochten bedrijven over niet meer dan 90 procent op twee of drie van de volgende markten samen beschikken: de dagbladenmarkt, de televisiemarkt en radiomarkt. De gezamenlijke markt telde in dit geval op tot 300 procent. 

De Monitor Mediaconcentraties kreeg in artikel 8 van de Twn een juridische basis. De Mediamonitor vormde op zijn beurt het fundament voor de in artikel 9 van de wet geregelde taak van het Commissariaat om de Nederlandse Mededingingsautoriteit te adviseren bij voorgenomen concentraties op de dagbladen-, televisie- en radiomarkt. 

In het geval van een melding van een mediaconcentratie bij de toenmalige mededingingsautoriteit NMa (later ACM, Autoriteit Consument en Markt) dienden de betrokken partijen op grond van de Amvb bij de Twm een ‘inventariserend onderzoek’ van de dagbladenmarkt en/of een ‘representatief onderzoek’ van de radio- en televisiemarkt te overleggen.  

In december 2010 laat de minister van OCW weten de Tijdelijke wet mediaconcentraties per 1 januari 2011 te beëindigen. Het algemene mededingingstoezicht door de NMa wordt voldoende geacht.  

Na de afschaffing van de Twn wordt in 2012 besloten de Mediamonitor een wettelijke basis te geven in de Mediawet. Op basis van die wettelijke verankering voert het Commissariaat tot op heden de Mediamonitor uit.  

Wettelijke verankering 

Mediawet 

Artikel 7.21 

  1. Het Commissariaat is belast met het onderzoek naar ontwikkelingen ten aanzien van concentraties en financieel-economische omstandigheden op de nationale en internationale mediamarkten en de gevolgen daarvan voor de pluriformiteit en onafhankelijkheid van de informatievoorziening.
  2. Het Commissariaat rapporteert jaarlijks over zijn bevindingen aan Onze Minister.
  3. Het Commissariaat maakt zijn bevindingen openbaar, met uitzondering van gegevens die naar hun aard vertrouwelijk zijn.