18 december 2024

Commissariaat voor de Media en Snapchat stellen gedragscode vast

Toezicht op videoplatformdiensten

Snapchat staat als videoplatformdienst onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat en Snap hebben samen een gedragscode vastgesteld, die de basis vormt voor het toezicht op Snapchat als videoplatformdienst. Steeds meer mensen maken gebruik van audiovisuele content op videoplatformdiensten (zoals YouTube, Snapchat en TikTok), waaronder tieners. Deze platforms hebben de verantwoordelijkheid om het publiek in het algemeen – en minderjarigen in het bijzonder – te beschermen tegen ongewenste inhoud.

De gedragscode legt vast welke maatregelen Snap neemt om gebruikers te beschermen tegen schadelijke content. Denk aan de mogelijkheid om bij het platform een melding te doen, en aan het opnemen van bepaalde voorschriften in de voorwaarden van Snapchat. In de code is ook vastgelegd welke sancties er zijn voor gebruikers die de regels overtreden. Hiermee committeert Snap zich aan de verantwoordelijkheid om zich in te zetten voor een veilige gebruikersomgeving. Het Commissariaat houdt toezicht op de inhoud van de code en op de toepassing ervan door het platform.

Commissariaat-voorzitter Amma Asante: ‘Jongeren zijn veel online en vaak nog een kwetsbare groep. Met deze gedragscode maken het Commissariaat en Snap duidelijk dat de veiligheid van jongeren voorop staat. Door toezicht te houden, draagt het Commissariaat eraan bij dat platforms zoals Snapchat zelf hun verantwoordelijkheid nemen om een veilige online omgeving te bieden.’

Gedragscode en de Mediawet
De gedragscode is wettelijk verplicht voor videoplatformdiensten die onder de Mediawet vallen. Videoplatformdiensten moeten passende maatregelen nemen ter bescherming van minderjarigen tegen schadelijke inhoud, en van alle gebruikers tegen het aanzetten tot haat, geweld en terrorisme. Deze maatregelen worden vastgelegd in de gedragscode. Ook moeten platforms hierin vastleggen hoe ze omgaan met reclame. Wanneer de gebruiker video’s ziet die als reclamecampagne via het platform zelf worden verspreid, moet Snap duidelijk maken dat het hier om reclame gaat.

De gedragscode en het toezicht door het Commissariaat gaan enkel over het openbare video-gedeelte van de dienst, niet over bijvoorbeeld de privé-chat. De gedragscode is een product van co-regulering. Dat betekent regulering van de dienst door de overheid en de sector samen. Het Commissariaat heeft een actieve rol bij het opstellen van gedragscodes van videoplatformdiensten. Snap dient duidelijke doelstellingen op te nemen in de gedragscode. In het geval de beoogde doelstellingen in de gedragscode niet worden gehaald doordat de gedragscode of de toepassing daarvan tekortschiet, kan het Commissariaat handhavend optreden.

Toezicht voor de hele Europese Unie
Het Commissariaat houdt niet alleen toezicht op Snapchat in Nederland, maar is verantwoordelijk voor toezicht op de naleving van de gedragscode in de hele Europese Unie. Het mediatoezicht voor de gehele EU vindt plaats vanuit het land waar de aanbieder van een dienst wordt geacht gevestigd te zijn. Voor Snap is dat in Nederland. Daarom ligt de verantwoordelijkheid van toezicht bij het Commissariaat.

Voor andere videoplatformdiensten zoals TikTok en YouTube, die in Ierland zijn gevestigd, ligt deze taak bij de Ierse toezichthouder. In het kader van de Europese samenwerking kan het Commissariaat wel signalen over die platforms doorgeven aan de Ierse toezichthouder, met het verzoek daarop te acteren.

Voor zijn toezicht op Snapchat werkt het Commissariaat ook nauw samen met andere Europese mediatoezichthouders om signalen over mogelijke problemen te ontvangen en aan te pakken. Ook contact met de Europese Commissie is belangrijk, omdat Snapchat valt onder de zogeheten Digital Services Act (DSA). Dat is een Europese verordening met extra regels voor online platforms.

Het Commissariaat werkt in het kader van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) ook samen met de Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Financiële Markten, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur om ervoor te zorgen dat ieders toezichtactiviteiten op digitaal gebied en op Europese wet- en regelgeving goed op elkaar aansluiten.

Over het Commissariaat
Het Commissariaat voor de Media is de onafhankelijke toezichthouder op de naleving van de Mediawet in Nederland. Met zijn werk beschermt het Commissariaat de onafhankelijkheid, pluriformiteit, veiligheid en toegankelijkheid van de media. Door toezicht te houden op de gedragscode van videoplatformdiensten die in Nederland zijn gevestigd, draagt het Commissariaat bij aan de verantwoordelijkheid van platforms om een veilige online omgeving te bieden.

Op de pagina toezicht op videoplatformdiensten staat meer informatie.

De gedragscode voor Snapchat is hier te vinden: Snap Code of Conduct – December 2024