Publieke belangen
Het Commissariaat voor de Media zet zich in voor de volgende publieke belangen die de Mediawet beoogt te beschermen.
- We beschermen de democratische functies van de media
Media informeren, duiden en vertalen complexe informatie om burgers te helpen bij het vormen van een mening. Media controleren de macht en bieden ruimte voor het maatschappelijke debat. Een voorwaarde is dat het mediasysteem onafhankelijk, betrouwbaar, pluriform en toegankelijk is.
- We beschermen de belangen van alle mediagebruikers om toegang te hebben tot media-aanbod, dat veilig is
Mediagebruikers moeten in principe zo min mogelijk worden beperkt in hun toegang tot het media-aanbod. Dit betekent dat alle inwoners van Nederland tegen redelijke kosten en met zo min mogelijk beperkingen toegang hebben tot media. Ook wil het Commissariaat voorkomen dat kwetsbare groepen zoals jongeren, worden blootgesteld aan schadelijke content, zoals reclame voor alcohol. Gebruikers worden daarnaast beschermd tegen commerciële beïnvloeding. Media-instellingen en bijvoorbeeld influencers moeten transparant zijn over hun commerciële belangen in het media-aanbod.
- We bevorderen dat het speelveld voor commerciële en publieke media-instellingen eerlijk is
De mediasector bestaat uit commerciële en publieke media-instellingen. Om te zorgen dat die naast elkaar kunnen bestaan, ziet het Commissariaat erop toe dat de publiek bekostigde omroepen niet onnodig marktverstorend zijn. Bij de lokale en regionale omroepen zorgt het toezicht voor een ordelijk proces waarin alle partijen die aan de voorwaarden voldoen een eerlijke kans hebben om aangewezen te worden als omroep.
- We bevorderen dat publieke media-instellingen publieke middelen doelmatig besteden
De publieke omroepen ontvangen gemeenschapsgeld. Het Commissariaat toetst of deze gelden rechtmatig worden besteed, bijvoorbeeld door controle van de jaarrekeningen en een advies over de begrotingen, maar ook door controle of de betaalde salarissen voldoen aan de daarvoor geldende normen.
- We bevorderen een integere en beheerste bedrijfsvoering door publieke media-instellingen
Publieke media-instellingen zijn verantwoordelijk voor het zorgdragen voor een goede interne beheersing van risico’s. Het Commissariaat ziet hierop toe door te kijken naar de kwaliteit van de inrichting en een goed functioneren van het risicomanagementproces. Ook kijken we naar onderwerpen als governance en organisatiecultuur.