23 januari 2025
Meerjarenstrategie 2025 – 2030: ‘Toezicht met maatschappelijke impact’
Commissariaat focust op democratische functies van media in nieuwe strategie
Het Commissariaat voor de Media focust zich de komende vijf jaren op drie thema’s: een robuuste nieuwsvoorziening, goed functionerende publieke media, en een veilige online omgeving voor jongeren. Zo bevordert het Commissariaat betrouwbaar en pluriform media-aanbod voor iedereen. De meerjarenstrategie van het Commissariaat voor de periode 2025 – 2030, getiteld ‘Toezicht met maatschappelijke impact’, is vandaag op de website gepubliceerd.
Het medialandschap is voortdurend in beweging door ontwikkelingen in de samenleving, de markt en de technologie. Traditionele media zoals kranten en televisie worden steeds minder gebruikt, terwijl sociale media en videoplatformdiensten winnen aan populariteit. Dit leidt tot een toename van mediapartijen, in vorm en aantal. Tegelijkertijd vinden allerlei maatschappelijke ontwikkelingen plaats, zoals een afnemend vertrouwen in instituties.
Met zijn werk bevordert het Commissariaat betrouwbaar en pluriform media-aanbod voor iedereen. Voor een goed werkende democratie is het van groot belang dat iedereen zich breed en met onafhankelijke, betrouwbare informatie een mening kan vormen. Als onafhankelijk toezichthouder op de mediasector richten we ons toezicht op de onderwerpen die de grootste risico’s met zich brengen voor de publieke belangen die de Mediawet beoogt te beschermen.
Vijf publieke belangen
Het Commissariaat voor de Media zet zich in voor de volgende publieke belangen:
- We beschermen de democratische functies van de media
Media informeren ons als burgers, controleren de macht en bieden een plek voor maatschappelijk debat. Een voorwaarde hiervoor is dat het media-aanbod onafhankelijk, betrouwbaar en toegankelijk is.
- We beschermen de belangen van alle mediagebruikers om toegang te hebben tot media-aanbod dat veilig is
Het Commissariaat wil voorkomen dat bijvoorbeeld kwetsbare groepen, zoals jongeren, worden blootgesteld aan schadelijke content, zoals reclame voor alcohol. Gebruikers worden daarnaast beschermd tegen oneigenlijke commerciële beïnvloeding. Media-instellingen en bijvoorbeeld influencers moeten transparant zijn over hun commerciële belangen.
- We bevorderen dat het speelveld voor commerciële en publieke media-instellingen eerlijk is
De mediasector bestaat uit commerciële en publieke media-instellingen. Om te zorgen dat die naast elkaar kunnen bestaan, ziet het Commissariaat erop toe dat de publiek bekostigde omroepen niet onnodig marktverstorend zijn. Bij de lokale en regionale omroepen zorgt het toezicht voor een ordelijk proces, waarbij alle partijen die aan de voorwaarden voldoen een eerlijke kans hebben om aangewezen te worden als omroep.
- We bevorderen dat publieke media-instellingen publieke middelen doelmatig besteden
De publieke omroepen ontvangen gemeenschapsgeld. We toetsen of deze gelden rechtmatig worden besteed, bijvoorbeeld door controle van de jaarrekeningen en een advies over de begrotingen, maar ook door controle of de betaalde salarissen voldoen aan de daarvoor geldende normen.
- We bevorderen een integere en beheerste bedrijfsvoering door publieke media-instellingen
Publieke media-instellingen zijn verantwoordelijk voor het zorgdragen voor een goede interne beheersing van risico’s. Het Commissariaat ziet hierop toe door te kijken naar de kwaliteit van de inrichting en een goed functioneren van het risicomanagementproces. Ook kijken we naar onderwerpen als governance en organisatiecultuur.
Drie focusthema’s
De komende vijf jaren geven we prioriteit aan drie thema’s:
Robuuste nieuwsvoorziening
Door de toenemende digitalisering van de media hebben streamingdiensten en big tech-bedrijven zoals Netflix, Meta en Google veel macht. Hun algoritmes bepalen wat gebruikers zien en horen, waarbij media-aanbod dat veel clicks en views oplevert voorrang krijgt. Nederlandse journalistieke media komen hierdoor minder vaak aan bod. Het Commissariaat focust zich de komende jaren op het thema robuuste nieuwsvoorziening. We zetten ons bijvoorbeeld in voor algoritmes die pluriform media-aanbod mogelijk maken. En voor het zichtbaar en vindbaar maken van betrouwbaar nieuws op alle distributiekanalen, ook digitaal. Dit doen wij zodat Nederlanders kennis blijven nemen van pluriforme en onafhankelijke informatie en kwaliteitsjournalistiek.
Goed functionerende publieke media
Bij nieuwsvoorziening en meningsvorming speelt de publieke omroep een cruciale rol. Dat geldt voor de lokale, regionale én landelijke publieke omroepen. Het is daarom belangrijk dat de publieke omroep in alle opzichten goed functioneert, en verbeteringen laat zien op gebieden waar dat nodig is. Het Commissariaat richt zich daarom de aankomende jaren op goed functionerende publieke media en zet zich ervoor in dat de hervorming van het lokale en landelijke stelsel leidt tot een sterke en toekomstbestendige publieke omroep.
Veilige online omgeving voor jongeren
Sociale media en zoekmachines zijn voor veel jongeren de voornaamste toegangspoorten tot essentiële informatie en amusement. Door technologische vernieuwingen en het achterlopen van wet- en regelgeving is er niet altijd voldoende bescherming tegen media-aanbod dat schadelijk is voor jongeren. Het Commissariaat zet zich de komende jaren in om jongeren te beschermen tegen schadelijke content en oneigenlijke commerciële beïnvloeding.
Naast deze drie thema’s voeren we onze reguliere taken uit, zoals het verlenen van erkenningen en het uitvoeren van de jaarlijkse Mediamonitor. Zo dragen we bij aan een betrouwbaar en pluriform media-aanbod voor iedereen.
Meer informatie
Lees de volledige meerjarenstrategie 2025-2030 ‘Toezicht met maatschappelijke impact’.
De speerpunten van het Commissariaat in 2025 komen (uiteraard) ook voort uit de drie focusthema’s uit de meerjarenstrategie.
Over het Commissariaat
Het Commissariaat voor de Media is de onafhankelijke toezichthouder op audiovisuele media en adviseert daarover de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het Commissariaat houdt toezicht op de naleving van de Mediawet en de Wet op de vaste boekenprijs. Het toezicht richt zich op (online) radio, televisie, videodiensten op aanvraag, video-uploaders, videoplatformdiensten en Nederlandse boekuitgaven.