Voor mediamakers
Nederland kent verschillende typen media-instellingen, die via internet, kabel of andere platformen worden aangeboden.
Dit zijn:
- Publieke media-instelling (landelijk, regionaal en lokaal)
- Commerciële media-instelling
- Commerciële mediadienst op aanvraag (cmoa)
- Evenementenzender
Publieke media-instellingen
Media-instellingen die (deels) worden gefinancierd door de overheid noemen we publieke media-instellingen, ook wel de publieke omroepen genoemd. Deze omroepen moeten door aanbieders van televisie worden doorgegeven. Dit noemen we een doorgifteplicht. Ook zijn de regels waaraan publieke omroepen zich moeten houden strenger. Dit komt omdat ze met belastinggeld worden gefinancierd. Er zijn drie soorten publieke omroepen: landelijk, regionaal, en lokaal.
Commerciële media-instellingen
De Mediawet kent naast publieke media-instellingen alleen commerciële media-instellingen, ofwel commerciële omroepen. ‘Commercieel’ betekent niet per se dat de media-instelling gericht moet zijn op het maken van winst of dat de mediadienst reclameboodschappen moet bevatten. Dit geldt ook voor commerciële mediadiensten op aanvraag.
Landelijke organisaties
Naast de publieke omroepen zijn er nog landelijke organisaties die bij wet zijn ingesteld.
NPO
Voor landelijke omroepen is dit de NPO (Nederlandse Publieke Omroep). De NPO is een bestuursorgaan voor het geheel van landelijke publieke omroepen in Nederland. Zij verzorgen geen media-aanbod.
RPO
Voor de regionale omroepen is er de RPO (Regionale Publieke Omroep).
NLPO
Voor de lokale omroepen is er de NLPO (Nederlandse Lokale Publieke Omroep).
NOS, NTR en STER
Daarnaast is er op nationaal niveau nog de NOS (Nederlandse Omroep Stichting), de NTR, en de STER (Stichting Etherreclame).