Mediamonitor

Het Commissariaat voor de Media monitort doorlopend de ontwikkelingen in de Nederlandse mediasector en geeft inzicht in de gevolgen van die ontwikkelingen voor de onafhankelijkheid en pluriformiteit van het media-aanbod in het algemeen en de nieuws- en informatievoorziening in het bijzonder.  

Het Commissariaat voor de Media kreeg in 2001 opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap mediaconcentratie te monitoren. Sindsdien verschaft het Commissariaat met verschillende rapportages jaarlijks actuele informatie over ontwikkelingen in het media-aanbod en het mediagebruik van Nederlanders, met een focus op nieuwsmediagebruik. Zo schrijft het Commissariaat jaarlijks in de Mediamonitor over eigendomsverhoudingen en de financieel-economische omstandigheden van mediabedrijven, in het Digital News Report over gebruik van en vertrouwen in nieuws en tweejaarlijks over kijkgedrag en televisieaanbod. Daarnaast doet het Commissariaat in samenwerking met externe instanties, zoals universiteiten, verdiepend onderzoek naar specifieke sectoren en onderwerpen. 

Op deze afbeeldingen staan twee onwikkelingen afgebeeld. Boven staat een ontwikkeling van de mediaconcentraties. In 2011 waren er 11 verschillende mediabedrijven die het grootste deel van het marktaandeel hadden, en in 2022 waren dit er 5. De andere ontwikkeling is de afname van traditionele media tussen 2011 en 2022.