20 januari 2025
VodafoneZiggo maakt uitzendingen UEFA-competities makkelijker toegankelijk na gesprek met Commissariaat
Het Commissariaat voor de Media is ervan op de hoogte dat VodafoneZiggo de uitzendingen van voetbalwedstrijden van de UEFA-competities makkelijker toegankelijk gaat maken voor kijkers. Voorheen konden kijkers die geen klant zijn bij VodafoneZiggo deze wedstrijden alleen zonder extra kosten bekijken als ze een account zouden aanmaken, waarbij ze ook hun persoonsgegevens moesten delen met VodafoneZiggo. Met dit account konden ze de uitzendingen via de app of browser bekijken. VodafoneZiggo maakte vandaag bekend dat de wedstrijden voortaan ook kunnen worden bekeken via een open weblink. Kijkers hoeven daarvoor geen account meer aan te maken. VodafoneZiggo heeft deze aanpassing gedaan naar aanleiding van een gesprek met het Commissariaat voor de Media.
Sinds bekend werd dat VodafoneZiggo de uitzendingen via een app of browser toegankelijk zou maken voor huishoudens die geen klant waren van VodafoneZiggo, heeft het Commissariaat deze ontwikkelingen met belangstelling gevolgd. In contacten hierover met VodafoneZiggo had het Commissariaat daarbij zijn zorgen geuit over de toegankelijkheid van de manier van uitzenden, die VodafoneZiggo zou bieden aan niet-klanten. Het Commissariaat ontving ook meldingen, signalen en vragen van kijkers die het aanmaken van een account als een drempel ervaarden. Daarnaast uitten ook belangenorganisaties hun zorgen over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, onder wie veel ouderen, en is het Commissariaat gevraagd handhavend op te treden tegen VodafoneZiggo. Het Commissariaat heeft na onderzoek aan VodafoneZiggo laten weten dat de verplichting om een account aan te maken om de wedstrijd te kunnen zien niet voldeed aan de regels uit de Mediawet. Het Commissariaat blijft monitoren of VodafoneZiggo ervoor zorgt dat voldoende huishoudens de uitzendingen kunnen bekijken.
Evenementenlijst
Vanaf seizoen 2024/2025 heeft VodafoneZiggo de uitzendrechten verworven voor de UEFA-competities voor Nederland. De Champions League en Europa League zijn (gedeeltelijk) onderdeel van de zogeheten evenementenlijst. Evenementen op de evenementenlijst zijn van algemeen maatschappelijk belang en moeten voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens te zien zijn, zonder dat zij daarvoor extra moeten betalen. Daarom staat in de Mediawet dat deze evenementen verspreid moeten worden via een ‘open televisieprogrammakanaal’.
Omdat er steeds meer manieren en mogelijkheden van ‘televisie kijken’ zijn, heeft het Commissariaat voor de Media uit verschillende hoeken de vraag gekregen op welke manier de media-instelling die het evenement uitzendt, kan voldoen aan deze verplichting. Het Commissariaat heeft in november 2023 een toelichting gepubliceerd op de verspreiding van evenementen via een open televisieprogrammakanaal. Met die toelichting geeft het Commissariaat partijen de ruimte om gebruik te maken van verschillende uitzendtechnieken, waaronder ook uitzendingen online via een browser of een app. Het Commissariaat stelt daarbij het belang van de kijker voorop: zoveel mogelijk mensen moeten de uitzending van het evenement kosteloos en zonder verdere drempels kunnen bekijken. De verplichting om een account aan te maken en om daarbij meerdere persoonsgegevens te moeten registreren vindt het Commissariaat een te hoge drempel.
Overgangsfase
Steeds meer mensen kijken niet meer lineair tv, en het aantal huishoudens met een televisieabonnement neemt af, vooral onder jongeren. Het Commissariaat is zich ervan bewust dat niet iedereen de digitale vaardigheden heeft om buiten een abonnement om via een app of browser te kijken. Het wegnemen van de verplichting om een account aan te maken lost dat punt niet op. Daarom vraagt de huidige overgangsfase van media-instellingen die evenementen van de evenementenlijst uitzenden extra inspanningen om zoveel mogelijk kijkers te bereiken.
Het Commissariaat vindt dat het media-aanbod breed toegankelijk moet zijn. In het kader van zijn toezicht gaat het Commissariaat zelf ook richtinggevend en stimulerend te werk. We staan graag in contact met de sector, zeker als het gaat om mediawettelijke bepalingen, waarbij een strikte uitleg niet meer aansluit bij de huidige tijdsgeest. Dat deden we bijvoorbeeld met onze toelichting op het open televisieprogrammakanaal. Daarnaast heeft het Commissariaat een signalerende en agenderende functie ten aanzien van ontwikkelingen in de sector. Bij de totstandkoming van beleid en regelgeving heeft het Commissariaat vaak een adviserende rol richting het ministerie van OCW. Het ministerie werkt aan verdere aanpassing van het ‘open net’, zodat het beter aansluit bij de huidige stand van de technologie, marktontwikkelingen en het veranderd kijkgedrag van de consument. Het Commissariaat zal in dit verband zijn bevindingen over de bestaande regels ook delen met het ministerie van OCW.