Strategie 2025 – 2030
Toezicht met maatschappelijke impact
voor een betrouwbaar en pluriform media-aanbod
Het medialandschap is voortdurend in beweging door ontwikkelingen in de samenleving, de markt en technologie. Traditionele media zoals kranten en televisie worden steeds minder gebruikt. Terwijl sociale media en platforms waar gebruikers zelf media kunnen creëren , winnen aan populariteit. Dit leidt tot een toename van mediapartijen, in vorm en aantal. Tegelijkertijd vinden allerlei maatschappelijke ontwikkelingen plaats zoals een afnemend vertrouwen in instituties en journalistiek die onder een vergrootglas ligt.
Het Commissariaat bevordert betrouwbaar en pluriform media-aanbod voor iedereen. Dat is onze missie. Hierin komen de verschillende publieke belangen tot uitdrukking waar we ons als toezichthouder voor inzetten. Voorop staat het publieke belang dat media hun democratische functies kunnen vervullen, namelijk de samenleving informeren, de macht controleren en een plek bieden aan verschillende perspectieven. Dit kan alleen als het mediasysteem onafhankelijk, pluriform, betrouwbaar en toegankelijk is. Hieraan leveren we als toezichthouder op de audiovisuele mediasector een belangrijke bijdrage.
Meerjarenstrategie 2025 2030Focusthema’s
De komende jaren geven we prioriteit aan drie thema’s:
- robuuste nieuwsvoorziening
- goed functionerende publieke media
- veilige online omgeving voor jongeren
Binnen deze drie thema’s zien we grote uitdagingen en ook oplossingsrichtingen. Onze focus ligt op de grootste problemen, inclusief schadelijk gedrag dat niet altijd (overduidelijk) illegaal is. We monitoren doorlopend de risico’s voor de publieke belangen waar we ons voor inzetten. Indien nodig passen we onze prioriteiten aan. Dit probleemgerichte en risicogestuurde toezicht vormt de kern van onze toezichtaanpak. Naast deze drie thema’s voeren we onze reguliere taken uit, zoals het verlenen van erkenningen en het uitvoeren van de jaarlijkse Mediamonitor.
Organisatie
Om onze rol voor de samenleving optimaal te kunnen vervullen en de gewenste maatschappelijke impact te realiseren, hebben we een stevige organisatie met de juiste mensen nodig. In de afgelopen jaren is het Commissariaat gegroeid van een juridische handhaver naar een moderne toezichthouder die zich proactief richt op de belangrijkste maatschappelijke uitdagingen in het medialandschap. Dit zetten wij de komende jaren voort.
Toelichting focusthema’s:
Een robuuste nieuwsvoorziening
Door de toenemende digitalisering van de media hebben streamingdiensten en big tech-bedrijven zoals Netflix, Meta en Google veel macht. Hun algoritmes bepalen wat gebruikers zien en horen, waarbij media-aanbod dat veel clicks en views oplevert voorrang krijgt. Nederlandse journalistieke media komen hierdoor minder vaak aan bod. Het Commissariaat focust zich de komende jaren op het thema robuuste nieuwsvoorziening. Dit doen wij zodat Nederlanders kennis blijven nemen van pluriforme en onafhankelijke informatie en kwaliteitsjournalistiek.
Goed functionerende publieke media
Binnen nieuwsvoorziening en meningsvorming speelt de publieke omroep een cruciale rol. Dat geldt zowel voor de lokale, regionale als de landelijke publieke omroepen. Het is daarom belangrijk dat de publieke omroep in alle opzichten goed functioneert, en verbeteringen laat zien waar dat nodig is. Het Commissariaat richt zich daarom de aankomende jaren op goed functionerende publieke media en zet zich ervoor in dat de voorgenomen hervormingen van het lokale en landelijke stelsel leiden tot een sterke en toekomstbestendige publieke omroep.
Veilige online omgeving voor jongeren
Sociale media en zoekmachines zijn voor veel jongeren de voornaamste toegangspoorten tot essentiële informatie en amusement. Door technologische vernieuwingen en het achterlopen van wet- en regelgeving is er niet altijd voldoende bescherming tegen media-aanbod dat schadelijk is voor jongeren. Het Commissariaat zet zich de komende jaren in om jongeren te beschermen tegen schadelijke content en oneigenlijke commerciële beïnvloeding.