Internationale activiteiten

Mediabedrijven opereren steeds internationaler en bieden hun diensten in veel landen tegelijk aan.

Het belang van internationale samenwerking tussen mediatoezichthouders is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dit heeft verschillende oorzaken.

Ten eerste heeft het mediarecht een steeds internationaler karakter. Zo is het gebaseerd op het Europese mediarecht, namelijk de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten (AVMD Richtlijn).

Ten tweede vestigen internationale spelers, zoals Netflix en Discovery, zich in Nederland vanwege het aantrekkelijke vestigingsklimaat. Wij houden toezicht op deze partijen voor de hele Europese Unie. Daarom vraagt steeds meer van ons dagelijks werk om een grensoverschrijdende aanpak.

Internationale wetgeving

Het Nederlandse mediarecht is deels gebaseerd op Europees recht. De AVMD Richtlijn legt alle lidstaten in de EU minimale eisen op waar hun nationale recht aan moet voldoen. Hierdoor zijn nationale mediawetten steeds meer op elkaar afgestemd binnen de EU. De AVMD Richtlijn regelt de EU-brede coördinatie van nationale wetgeving op de volgende gebieden:

  • algemene beginselen van het mediarecht
  • aanzetten tot haat
  • toegankelijkheid voor mensen met een auditieve of visuele beperking
  • bevoegdheid van toezichthouders
  • grote evenementen
  • promotie en distributie van Europese werken
  • commerciële communicatie
  • de bescherming van minderjarigen

Ook legt de AVMD Richtlijn een basis voor het Europese samenwerkingsnetwerk tussen mediatoezichthouders: De European Regulators Group for Audiovisual Media Regulators (ERGA).

De Europese Digitale Dienstenverordening (Digital Services Act, of DSA) schept verantwoordelijkheden voor aanbieders van intermediaire diensten om gebruikers te beschermen tegen illegale content. Onder intermediaire diensten vallen bijvoorbeeld de grote platforms en zoekmachines, zoals Facebook, TikTok, Instagram en Google. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is in Nederland de aangewezen partij om hier toezicht op te houden. Het Commissariaat heeft een adviserende rol in dit toezicht.

EMFA

De Europese Commissie diende een wetsvoorstel in rond mediavrijheid, de European Media Freedom Act (EMFA). De EMFA bevat een nieuwe reeks regels om het pluralisme en de onafhankelijkheid van de media in de EU te beschermen. De verordening legt de nadruk op de onafhankelijkheid en stabiele financiering van publieke media en op de transparantie van media-eigendom en de toewijzing van overheidsreclame. De wet bevat ook aanbevelingen om de onafhankelijkheid van redacteuren te beschermen en belangenconflicten openbaar te maken. Tot slot zal de wet de kwestie van mediaconcentraties aanpakken en een nieuwe onafhankelijke Europese raad voor mediadiensten oprichten, bestaande uit nationale media-autoriteiten.

De EMFA zal grote invloed hebben op het werk voor het Commissariaat voor de Media. Wij volgen daarom het wetgevingsproces nauw, mede binnen het internationale samenwerkingsnetwerk ERGA.

Internationale samenwerking

Voor een goede taakuitoefening is het belangrijk dat het Commissariaat goed kan schakelen met toezichthouders in andere landen, zowel voor de grensoverschrijdende zaken als om ervaringen met elkaar uit te wisselen.

ERGA

ERGA is een adviesorgaan dat bestaat uit alle vertegenwoordigers van de nationale regelgevende instanties voor audiovisuele mediadiensten binnen de EU.

ERGA adviseert de Europese Commissie hoe ze ervoor kunnen zorgen dat binnen alle EU-lidstaten de Europese regels voor audiovisuele mediadiensten op vergelijkbare manier worden uitgevoerd. Ook wordt binnen ERGA de samenwerking tussen mediatoezichthouders in grensoverschrijdende zaken in goede banen geleid. Hiervoor zijn procedures in het leven geroepen waarin toezichthouders elkaar kunnen verzoeken om informatie of tot actie te komen.

Daarnaast maakt ERGA het mogelijk ervaringen en ‘best practices’ uit te wisselen tussen mediatoezichthouders over de uitvoering van de AVMD Richtlijn.

EPRA

Het European Platform of Regulatory Authorities (EPRA) fungeert als een platform voor de uitwisseling van informatie, ervaringen en ‘best practices’ tussen mediatoezichthouders in Europa.

Anders dan bij ERGA is het netwerk van EPRA niet beperkt tot de EU-lidstaten. Momenteel zijn 56 regelgevende instanties uit 47 landen lid van EPRA, met onder andere de Europese Commissie en de Raad van Europa als vaste waarnemers van het platform. EPRA komt twee keer per jaar fysiek bijeen, gehost door één van de leden van het netwerk.

Meer over de