Tip of melding?
Denkt u dat een media-instelling waar het Commissariaat toezicht op houdt zich mogelijk niet aan de regels houdt of heeft u daar een zorg over? Heeft u een signaal dat u met het Commissariaat wil delen? Ga dan naar ons E-loket en geef uw melding door, via een paar eenvoudige stappen.
Een melding kan bijvoorbeeld gaan over de landelijke, regionale en lokale omroepen, in Nederland gevestigde video-uploaders, videoplatformdiensten en commerciële omroepen, Nederlandse radio en boekuitgaven.
Meldingen en signalen van groot belang voor ons werk
Meldingen en signalen zijn van grote waarde voor het Commissariaat en de kwaliteit van zijn toezicht. Door het doen van een melding helpt u het Commissariaat actuele risico’s te signaleren en trends of ontwikkelingen te herkennen. Mede dankzij de informatie die het Commissariaat van melders ontvangt, bepalen we of en waar eventuele actie nodig is. Zo levert u een belangrijke bijdrage aan de missie van het Commissariaat: media-aanbod dat onafhankelijk, toegankelijk, divers en veilig is zodat iedereen een vrije mening kan vormen.
Vertrouwelijke behandeling
Wanneer u een melding doet, geeft u in principe een aantal persoonsgegevens aan ons door. Het Commissariaat zal altijd op vertrouwelijke wijze met uw melding en gegevens omgaan. U kunt er ook voor kiezen om anoniem een melding te doen. Als u een anonieme melding doet, ontvangt het Commissariaat geen persoonsgegevens van u. Wij kunnen u dan niet bereiken als we een vraag hebben over uw melding.
Wat doet het Commissariaat met uw melding?
Het Commissariaat ontvangt dagelijks vragen, meldingen en/of signalen. Deze worden met aandacht bekeken, waarna het Commissariaat beoordeelt of en zo ja welke opvolging aan een melding moet worden gegeven. Soms is één melding al voldoende voor vervolgacties, maar het Commissariaat weegt ook het aantal en de ernst of impact van de meldingen mee bij haar beoordeling. Het Commissariaat kan bijvoorbeeld in gesprek gaan met een media-instelling, of een (specifiek of thematisch) onderzoek instellen. Niet iedere melding leidt dus direct tot verder onderzoek van het Commissariaat. Meer informatie hierover vind je in de toezichtaanpak vanaf hoofdstuk 4.
Het kan ook zijn dat uw melding niet binnen de taken van het Commissariaat past. Als het kan sturen wij uw melding dan door naar de juiste organisatie, of laten wij u weten aan wie u de melding beter door kunt geven.
Terugkoppeling over genomen acties
Wat het Commissariaat specifiek doet met uw melding kunnen wij u doorgaans niet persoonlijk laten weten. De opvolging van een of meerdere meldingen, bijvoorbeeld het doen van een onderzoek, is vertrouwelijke informatie over ons werk als toezichthouder.
Wanneer het Commissariaat een boete oplegt aan een media-instelling, wordt het boetebesluit gepubliceerd op onze website.
Handhavingsverzoek
Als u (volgens de Algemene wet bestuursrecht) een ‘belanghebbende’ bent, kunt u een handhavingsverzoek indienen. U verzoekt het Commissariaat dan om handhavend op te treden tegen een mogelijke overtreding. Belanghebbenden zijn bijvoorbeeld publieke of commerciële omroepen en sommige stichtingen.
U kunt een belanghebbende zijn, als u een rechtstreeks belang heeft bij het handhaven van de regels. Alleen een persoonlijk gevoel van betrokkenheid als burger, hoe sterk dat gevoel ook is, is niet genoeg om een ‘belanghebbende’ te zijn. U kunt dan wel een melding indienen.