E-loket

In het E-loket vindt u alle gegevens over uw zaak op 1 plek. Hier deelt u veilig en snel documenten, leest u uw eigen vraag en onze antwoorden daarop terug en ziet u de huidige status van uw zaak.

Een zaak kunt u beginnen als persoon of organisatie met KvK-nummer. Daarom kunt u inloggen via DigiD of E-herkenning.

Via het E-loket kunt u ook anoniem een tip doorgeven of met beperkte persoonsgegevens. In dat geval kunt u uw melding niet volgen en kunnen wij alleen reageren als u uw e-mailadres doorgeeft.

DigiD en eHerkenning

In het E-loket kan worden ingelogd met DigiD of, als een aanvraag namens een KvK-geregistreerde organisatie wordt gedaan, met eHerkenning. Met deze persoonsgebonden inlogmethoden kan een aanvrager veilig online zaken doen. Zo weten wij zeker wie de aanvrager is en dat deze bepaalde zaken voor zichzelf of namens de organisatie mag regelen. Hiermee is de toegang tot ons E-loket veilig en betrouwbaar.

KvK-geregistreerde organisaties die een aanvraag bij het Commissariaat doen, moeten eHerkenning gebruiken om in te loggen in het E-loket. Personen kunnen met hun DigiD inloggen.

Welke inlogmethode moet u gebruiken?

Er is een verschil tussen DigiD en eHerkenning. DigiD is gekoppeld aan u als burger terwijl eHerkenning aan uw organisatie of bedrijf is gekoppeld. Dit kan ook het geval zijn als u bijvoorbeeld een eenmanszaak heeft.

Als u namens uw werkgever wilt inloggen, raden wij u aan om in te loggen met eHerkenning. Als u namelijk met uw persoonlijke DigiD inlogt, registreren we uw aanvraag op u als persoon en ontvangt het Commissariaat voor de Media uw persoonsgegevens.

Ook voor uw organisatie is eHerkenning de beste keuze. Als u namelijk de aanvragen met uw persoonlijke DigiD heeft gedaan en u besluit elders te gaan werken, kan uw organisatie niet meer afgehandelde en lopende aanvragen inzien. De aanvragen zijn immers gekoppeld aan uw persoonlijke DigiD.

Kortom, als u voor uw werk een aanvraag indient, is eHerkenning de beste inlogmethode. Als u de aanvraag voor uzelf doet, is uw persoonlijke DigiD de beste keuze.

Aanvragen eHerkenning voor organisaties

Organisaties die nog geen eHerkenningsaccount hebben, moeten een account met minimaal veiligheidsniveau EH3 aanvragen. Omdat het aanvragen van eHerkenning enige verwerkingstijd heeft, raden wij aan om dit zo spoedig mogelijk te doen. In het stappenplan op de website van eHerkenning staat hoe zo’n aanvraag kan worden gedaan.

Ga naar eHerkenning aanvragen

Machtigen meerdere personen

Organisaties die al eHerkenning gebruiken, kunnen de houder van het eHerkenningsaccount van de organisatie laten inloggen in ons E-loket. Deze houder van het eHerkenningsaccount kan ook andere personen machtigen om namens de organisatie in te loggen. Vraag dus voor medewerkers die aanvragen namens de organisatie bij ons moeten indienen een dergelijke machtiging aan.

Voor meer informatie over eHerkenning verwijzen wij u graag naar de website van eHerkenning.

Ga naar de website van eHerkenning