Aanwijzingsprocedure | Aanvraag indienen
Indieningsperiode aanvragen: 1 januari 2025 tot 1 juli 2025
Partijen die geïnteresseerd zijn in een aanwijzing als regionale omroep kunnen tussen 1 januari 2025 en 1 juli 2025 hiervoor een aanvraag indienen bij het Commissariaat. Aanvragen die het Commissariaat ontvangt na 1 juli 2025, wijst het Commissariaat in beginsel af.
De periode waarvoor omroepen aangewezen kunnen worden als regionale omroep loopt van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030.
Welke documenten moet u verplicht meesturen?
Als u een aanvraag indient, moet u in ieder geval de volgende documenten aan het Commissariaat toesturen:
- Een compleet ingevuld aanvraagformulier, inclusief de bijlage (te vinden in hetzelfde document) met daarin de ledenlijst van de mediaraad. Op het aanvraagformulier dient de aanvrager een verklaring af te geven dat de leden van de mediaraad geen nevenfuncties hebben die de onafhankelijkheid van het media-aanbod kunnen beïnvloeden.
- De notarieel vastgestelde statuten van de aanvrager.
Sterke aanbeveling om de volgende documenten ook mee te sturen
Het Commissariaat raadt aanvragers sterk aan om een aantal aanvullende documenten mee te sturen met de aanvraag. Het gaat om de volgende documenten, betrekking hebbend op de aanvragende rechtspersoon:
- Een beleidsplan
- Een uittreksel van de Kamer van Koophandel
- Een redactiestatuut
- Een huishoudelijk reglement
- (Concept)samenwerkingsovereenkomsten
- Een raming van de financiële middelen die voor het volgende kalenderjaar nodig zijn om het voorgenomen media-aanbod te verwezenlijken en een raming voor de daaropvolgende vier jaar, inclusief een toelichting op de begrote inkomsten en uitgaven.
Op basis van de wet is een aanvrager niet verplicht deze documenten mee te sturen. Echter, wanneer meer partijen een aanvraag indienen voor dezelfde provincie (of – in geval van de provincie Zuid-Holland – meer dan twee partijen een aanvraag indienen), wordt beoordeeld welke van de aanvragers het beste in staat wordt geacht om de functie van regionale publieke media-instelling voor de provincie te vervullen. Deze documenten kunnen dan van doorslaggevende betekenis zijn.
In dat kader vraagt het Commissariaat de Provinciale Staten van de desbetreffende provincie – in aanvulling op het advies over de wettelijke vereisten – advies uit te brengen aan de hand van een zestal criteria:
- De mate van representativiteit en borging van het functioneren van de mediaraad.
- De mate waarin is uitgewerkt hoe de aanvrager de sociaal-culturele diversiteit van de inwoners binnen het regionale verzorgingsgebied wil bedienen, daaronder begrepen de mate van zichtbaarheid en vindbaarheid van het media-aanbod.
- De vraag in hoeverre de aanvrager in het kader van de uitvoering van de publieke media-opdracht van plan is om samen te werken met andere media-instellingen en maatschappelijke organisaties binnen het regionale verzorgingsgebied.
- De mate en wijze van de beoogde interactie met en participatie van de inwoners bij het uitvoering geven aan de publieke media-opdracht binnen het regionale verzorgingsgebied.
- De vraag of sprake is van een professioneel geborgde organisatie.
- De vraag of de plannen van de aanvrager een realistische raming bevatten van de financiële middelen die voor het volgende kalenderjaar nodig zijn om het voorgenomen media-aanbod te verwezenlijken en een realistische raming voor de daaropvolgende vier kalenderjaren, inclusief een toelichting op de begrote inkomsten en uitgaven.
Bij de beoordeling van de aanvragen wegen alle bovenstaande criteria even zwaar. Als meerdere aanvragers op basis van bovengenoemde criteria even goed in staat worden geacht om de functie als regionale publieke omroep te vervullen, dan kan het Commissariaat, rekening houdend met alle factoren die voor het functioneren van een regionale publieke omroep van belang zijn, tot aanwijzing van één van de aanvragers overgaan. In een uiterst geval kan het Commissariaat overgaan tot aanwijzing van een regionale publieke omroep middels loting.
Indienen aanvraag
Als u in aanmerking wil komen voor een aanwijzing als regionale publieke omroep, kunt u uw aanvraagformulier, de notarieel vastgestelde statuten en uw aanvullende documenten zoals bedoeld op deze webpagina op twee manieren aan ons toesturen:
- per e-mailbericht aan aanwijzing@cvdm.nl
óf
- per post aan postbus 1426, 1200 BK Hilversum
Aanvulling/wijziging van een aanvraag
Het is aan de aanvrager om ervoor te zorgen dat een aanvraag compleet wordt ingediend. Als uw aanvraag niet compleet is, dan krijgt de aanvrager twee weken de tijd om de aanvraag aan te vullen. Als de aanvraag niet op tijd wordt aangevuld, wijst het Commissariaat de aanvraag na het verstrijken van de twee weken hersteltermijn in beginsel af.
Als een aanvrager na het indienen van een aanvraag nog aanvullingen op of wijzingen van de aanvraag doorgeeft aan het Commissariaat, kunnen die aanvullingen en/of wijzingen niet in alle gevallen nog worden meegenomen in de aanwijzingsprocedure. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden in (de toelichting op) artikel 5 van de Beleidsregel aanwijzingsprocedure regionale publieke media-instellingen 2024.
Vragen over het indienen van een aanvraag
Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina en het lezen van de Beleidsregel aanwijzingsprocedure regionale publieke media-instellingen 2024 nog vragen over het indienen van een aanvraag, neemt u dan contact met ons op. Dit kan via het telefoonnummer 035-7737700 of via het e-mailadres aanwijzing@cvdm.nl.