Aanwijzingsprocedure | Advies Provinciale Staten

Provinciale Staten hebben een belangrijke adviesrol in de aanwijzingsprocedure van regionale omroepen. Provinciale Staten moeten op grond van de Mediawet aan het Commissariaat advies uitbrengen over de vraag of een aanvraag voldoet aan de wettelijke voorwaarden.

Voorbereiding adviesprocedure

Om een transparante en zorgvuldige procedure zoveel mogelijk te waarborgen, stuurt het Commissariaat de Provinciale Staten 14 maanden voor het aflopen van de aanwijzingsperiodes van de regionale omroepen een brief om de Provinciale Staten te informeren over het aflopen van de aanwijzing. In die brief verzoekt het Commissariaat de Provinciale Staten 1) om alvast kennis te nemen van de Beleidsregel aanwijzingsprocedure regionale publieke media-instellingen 2024 en 2) om binnen de provincie kenbaar te maken dat de termijn voor het indienen van aanvragen loopt van 1 januari 2025 tot 1 juli 2025. Het Commissariaat maakt de indieningstermijn – naast vermelding op deze webpagina – begin januari 2025 ook bekend via de Staatscourant. Zo hebben potentiële aanvragers voldoende tijd om hun aanvraag voor te bereiden en in te dienen.

Toesturen adviesaanvraag aan Provinciale Staten

Aanvragen die tijdig bij het Commissariaat zijn ingediend en compleet zijn, stuurt het Commissariaat binnen twee weken ná 1 juli 2025 ter advisering toe aan de betrokken provincie. In een begeleidende brief legt het Commissariaat aan de Provinciale Staten uit wat er van het advies wordt verwacht.

De Provinciale Staten moet binnen de wettelijke termijn van 18 weken na ontvangst van de aanvraag/aanvragen advies uitbrengen aan het Commissariaat. De provincie kan het Commissariaat eenmalig en gemotiveerd verzoeken om uitstel van maximaal vier weken voor het uitbrengen van het advies.

Wettelijk advies

Is er sprake van één aanvrager (of voor Zuid-Holland: van één óf twee aanvragers), dan kunnen de Provinciale Staten volstaan met het uitbrengen van een advies aan het Commissariaat over de vraag of de ingediende aanvraag voldoet aan de wettelijke voorwaarden. Dat betekent dat de Provinciale Staten de volgende drie vragen in het statenbesluit met een duidelijk en gemotiveerd ja of nee moet beantwoorden:

  • Is de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid?
  • Stelt de aanvrager zich volgens de statuten uitsluitend of hoofdzakelijk ten doel op regionaal niveau de publieke media-opdracht uit te voeren?
  • Heeft de aanvrager een mediaraad die het media-aanbodbeleid bepaalt (of gaat bepalen, in geval van verkrijging van een aanwijzing) en is de samenstelling van de mediaraad representatief voor de belangrijkste maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen die voorkomen in de provincie waarvoor de aanvraag is ingediend? Meer informatie over dit criterium vindt u in de (toelichting op) artikelen 7 en 12 van de Beleidsregel aanwijzingsprocedure regionale publieke media-instellingen 2024.

Alleen als een aanvrager aan alle drie de vereisten voldoet, komt een aanvrager in aanmerking voor een aanwijzing als regionale omroep.

Voorkeursadvies bij meerdere aanvragers

Het Commissariaat vraagt de Provinciale Staten bij meerdere aanvragers (en in geval van Zuid-Holland bij meer dan twee aanvragers) om naast het wettelijk advies ook een advies uit te brengen over de vraag welke aanvrager het beste in staat wordt geacht om de functie van regionale omroep te vervullen. Dit wordt het voorkeursadvies genoemd. De achterliggende gedachte van het voorkeursadvies is dat de Provinciale Staten als geen ander op de hoogte zijn van de in de provincie levende maatschappelijke behoeften en inzicht hebben in de representativiteit van een instelling voor de belangrijkste in de betrokken provincie voorkomende maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen. Bovendien zijn de Provinciale Staten een democratisch gelegitimeerd orgaan, verkozen door de inwoners op wie het media-aanbod gericht moet zijn.

Het voorkeursadvies dient door de Provinciale Staten per aanvrager uitgebracht te worden aan de hand van de volgende zes criteria:

  • De mate van representativiteit en borging van het functioneren van de mediaraad.
  • De mate waarin is uitgewerkt hoe de aanvrager de sociaal-culturele diversiteit van de inwoners binnen het regionale verzorgingsgebied wil bedienen, daaronder begrepen de mate van zichtbaarheid en vindbaarheid van het media-aanbod.
  • De vraag in hoeverre de aanvrager in het kader van de uitvoering van de publieke media-opdracht van plan is om samen te werken met andere media-instellingen en maatschappelijke organisaties binnen het regionale verzorgingsgebied.
  • De mate en wijze van de beoogde interactie met en participatie van de inwoners bij het uitvoering geven aan de publieke media-opdracht binnen het regionale verzorgingsgebied.
  • De vraag of sprake is van een professioneel geborgde organisatie.
  • De vraag of de plannen van de aanvrager een realistische raming bevatten van de financiële middelen die voor het volgende kalenderjaar nodig zijn om het voorgenomen media-aanbod te verwezenlijken en een realistische raming voor de daaropvolgende vier kalenderjaren, inclusief een toelichting op de begrote inkomsten en uitgaven.

Bij de beoordeling van de aanvragen wegen alle bovenstaande criteria even zwaar. Als meerdere aanvragers op basis van bovengenoemde criteria even goed in staat worden geacht om de functie als regionale publieke omroep te vervullen, dan kan het Commissariaat, rekening houdend met alle factoren die voor het functioneren van een regionale publieke omroep van belang zijn, tot aanwijzing van één van de aanvragers overgaan. In een uiterst geval kan het Commissariaat overgaan tot aanwijzing van een regionale publieke omroep middels loting.

Hoe brengen de Provinciale Staten advies uit aan het Commissariaat?

De Provinciale Staten brengen advies uit aan het Commissariaat door het toesturen van de volgende documenten en informatie:

  • Een ondertekend en duidelijk gemotiveerd statenbesluit, waarin het wettelijk advies en – indien van toepassing – het voorkeursadvies zijn vastgelegd.
  • Het bijbehorende statenvoorstel, inclusief alle stukken die aan het voorstel ten grondslag zijn gelegd.
  • Een internetlink naar de openbare opname van de vergadering van de Provinciale Staten waarin het besluit tot vaststelling van het advies is genomen.

De hierboven bedoelde documenten kunnen op twee manieren aan het Commissariaat worden toegestuurd:

óf

  • per post aan postbus 1426, 1200 BK Hilversum

Vragen over het adviestraject

Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina en het lezen van de Beleidsregel aanwijzingsprocedure regionale publieke media-instellingen 2024 nog vragen over het adviestraject, neemt u dan contact met ons op. Dit kan via het telefoonnummer 035-7737700 of via het e-mailadres aanwijzing@cvdm.nl.